Jak jezdit s dieselem bez zbytečných chyb ničících motor auta
Vlastní auto má dnes drtivá většina z nás. Dokonce poslední statistiky mluví o tom, že na českou domácnost spadají v průměru dvě auta. Zatímco někde narazíme na benzinové modely, narazili bychom také na vozidla poháněné dieselem. Pokud i vy vlastníte vozidlo na diesel, pravděpodobně si lámete hlavu nad tím, proč váš motor byl již třikrát v opravě. Na vině je to, že řidiči nevědí, jak jezdit s dieselem, aniž by ruinovali motor auta.
Koupit si automobil s dieselovým motorem je dobré promyslet. Přece jenom z každé strany slýcháte o problémech, které mají majitelé aut s dieselovými motory. Závady často vznikají už po několikakilometrovém nájezdu, do autoservisu často zamíříte v relativně krátkém čase. V souvislosti s velice častými problémy diesel motoru řešenými v autoservisu se nabízí otázka, co tyto potíže způsobuje, respektive stojí za tím jen nízká kvalita vozidel?
Kdepak, i vozidla s diesel motorem jsou kvalitní. Vinu je třeba svést na řidiče. Jak jsme zmínili, jen málokterý řidič ví, kdy řadit u dieselu, aby nedocházelo k poškození motoru, či jak jezdit s dieselovým motorem bez zbytečných chyb.
Obsah článku
Pro auto je důležitý olej
Pokud vlastníte vozidlo, je třeba mít stále na paměti to, že olej je pro automobil důležitý. Bohužel na olej řidiči zapomínají, což je hlavně u vozidel s dieselovým motorem velký problém. Při koupi oleje nesahejte po laciné alternativě, auto si zaslouží jen to nejlepší. V souvislosti s olejem se nabízí otázka, jak často měnit olej. Neorientujte se podle průzkumů, které mluví o tom, že by se měl olej měnit po patnácti ujetých kilometrech. Kontrolujte ho pravidelně a vyměňte ho ve chvíli, kdy to auto potřebuje. I kdyby byla výměna příliš brzká, tou nikdy nic nezkazíte. Je to naopak lepší, než kdybyste olej vyměnili pozdě.
Auto nechejte rozehřát
U dieselových motorů se ví, že nejsou vhodné na krátké trasy, kdy se motor pořádně neohřeje. Mnozí řidiči automobil nenechají probudit se, potom však litují návštěvy autoservisu. Než položíte nohu na plyn, nejdříve nechejte vozidlo pár minut nastartované, aby se motor zahřál. Pokud si budete hrát na závodníka a šlápnete na plyn hned po nastartování, olej nebude poskytovat kvalitní mazání motoru a ten zanedlouho vypoví svou službu.
Pozor na správné chlazení motoru
Abyste předešli problémům motoru, jako je například škubání motoru diesel, měli byste klást důraz i na správné chlazení, které dokáže naftové motory ochránit. Většina řidičů dělá tu chybu, že po ujetých stovkách kilometrů auto jen zastaví, otočí klíčkem a vypnou motor. Jenže to není správný postup. Před cílem je zapotřebí zmírnit tempo jízdy, po zastavení se vyplatí nechat motor chvilku “vyklepat”, až poté se motor vypíná.
Nezanedbávejte servis
Obrovskou chybou je, když majitelé dieselových vozidel zanedbávají servis. Nemůžou se pak divit tomu, když začne stoupat kouř z motoru nebo když dojde ke škubání diesel motoru. S pravidelným servisem se hravě předejde nepříjemným a drahým opravám. Navíc se díky tomu nezapomene na výměnu oleje či na jiné důležité kontroly vozidla.
Jakou naftu tankujete?
Málo oleje v motoru či špatné startování auta – to jsou chyby, kterých se řidiči dopouští při jízdě s dieselem. Ke zmíněným chybám však přidejme ještě jednu, a to tu, že mnozí majitelé dieselových motorů tankují nekvalitní naftu. Pokud vám na vašem vozidle aspoň trochu záleží, tankujte do něj kvalitní naftu, díky které se vyvarujete tak častým návštěvám autoservisů. Současná nafta, která obsahuje řepkový olej, není pro motory nic dobrého, lepší je nafta bez této příměsi. Jestliže však nemáte na vybranou, volte aditiva, která dokážou eliminovat problémy nekvalitních paliv čili která udržují motor v dobrém stavu.
Zdroj: https://www.autoweb.cz/caste-chyby-majitelu-dieselu-jak-si-nici-motory/
http://suzuki.autobond.cz/novinka/4-chyby-kterymi-nici-majitele-dieselu-motor-auta/