Muž mění pneumatiku
Zajímavosti

Rychlostní index: co to je?

Každý řidič by měl předtím, než ujede své první denní kilometry do práce či do obchodu, zkontrolovat stav pneumatik. Není totiž nic horšího, než když nám během jízdy vypoví svou službu, ne-li když už dávno svou službu vypověděly, ale my si toho z důvodu naší nulové kontroly nevšimneme. Udělají to za nás až policisté, kteří nám automaticky napíšou nemalou pokutu značně zasahující do rodinného rozpočtu. Kontrolujte tedy stav pneumatik a taky se seznamte s údaji, které jsou na pneu uvedeny. Jedním z nich je rychlostní index.

Povrch pneumatik pod tíhou několika značek

Majitelé vozidel si už jistě stihli všimnout, že se na povrchu jejich čtyřkolého parťáka objevuje několik údajů a označení. Některé vypovídají o rozměru gumy (čili o šířce, profilu a průměru ráfku), jiné zase sdělují další informace. Tím se pomyslným oslím můstkem dostáváme k indexu hmotnosti a rychlosti. Tím rychlostním indexem je poslední písmenko v údajích (rychlostní index může být označen písmenem T, V, U, S, také R, Q, H, W nebo Y).

Co je to rychlostní index pneu?

Rychlostní index pneumatik však není uveden jen tak pro parádu nebo proto, aby guma měla jen více písmenek. Stanovuje, jakou nejvyšší rychlostí je pneumatika schopná jet. Určí tedy každému řidiči, jakou hodnotu by neměl překročit, aby neohrozil nejen sebe, ale i okolí na silničních komunikacích.

Zmiňovaná písmena abecedy vždycky označují danou rychlostní maximálku pneumatiky. Písmenem R je například označená nejvyšší rychlost 180 km/h, písmenem P 150 km/h a písmene C 60 km/h. Dále platí, že:

  • Rychlostní index H = maximální povolená rychlost 210 km/h
  • Rychlostní index Y = maximální povolená rychlost 300 km/h
  • Rychlostní index T = maximální povolená rychlost 190 km/h
  • Rychlostní index V = maximální povolená rychlost 240 km/h
  • Rychlostní index W = maximální povolená rychlost 270 km/h
Informace na pneumatikách
Informace na pneumatikách

Zimní vs letní pneu

Tento údaje je proměnný i v případě zimních a letních pneumatik. Platí ale, že u letních gum se mají řidiči řídit spíše maximální rychlostí pneumatiky uvedenou v technickém průkaze. Platí také nižší rychlostní index u zimních pneu, kdy se musí jezdit daleko opatrněji čili doporučenou maximálku v tomto případě berte pouze orientačně.

Ohodnoťte tento článek

Autobat.cz je internetový magazín. Píšeme o všem co se aktuálně řeší v automobilovém průmyslu. Jsou to jak aktuality, zajímavosti, nápady, tipy tak i recenze, srovnání a testy produktů i služeb. Cílem je lidem pomoci, v co nejvíce různých oblastech.

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *