Lze získat dotaci na elektromobil i letos? A pokud ano, za jakých podmínek?
Dotaci dnes nelze získat jen na novostavbu nebo na fotovoltaické panely, ale lze je získat i na elektromobily, které se taktéž do jisté míry podílí na ochraně životního prostředí. Zejména v posledních letech se stávají elektromobily doslova hitem, což vede řadu lidí k rozhodnutí, že i oni si koupí tento výkřik techniky. A právě lidé uvažující nad koupí elektromobilů se ptají, jak je to letos s dotacemi. Dotace na elektromobily byla dostupná i v loňském roce, ale od minulého roku se toho hodně změnilo.
Obsah článku
Letos se rozděluje jen padesát milionů korun
Jak již bylo zmíněno, dotace na elektromobily byly v posledních letech zcela jiné, než jaké jsou nyní. Letos se už v páté výzvě rozděluje pouze padesát milionů korun, v uplynulých letech se však rozděloval čtyřnásobek.
Udělování dotací započalo šestým lednovým dnem letošního roku a firmy si mohou o dotace požádat do konce letošního května. Lze využít peníze z dotačního programu Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita, z něhož mohou čerpat jak malé a střední, tak samozřejmě i velké podniky. Pozor však na pár věcí – například se dotace už neuděluje na nákup luxusních elektrických vozů, také se neuděluje ani na nákup jednoho modelu levného elektromobilu.
Změny, které se týkají dotace na elektromobily
Zmíněné změny však nejsou jediné, se kterými musí žadatelé počítat. Minimální výše dotace se zvedla na čtvrt milionu, nečiní tedy padesát tisíc korun, jako tomu bylo v minulých letech. To je ostatně důvod toho, proč nelze pořídit jeden levnější menší elektromobil do města, jako je třeba Škoda Citigoe iV. Zmíněný vůz je sice oblíbený, ale v tomto případě by díky velmi nízké pořizovací ceně vozidla žadatel nesplnil podmínku minimální výše získání dotace. Uznatelné náklady nově tvoří třicet, pětadvacet a dvacet procent z ceny vozidla, procenta závisí od velikosti podniku, který o dotace požádá.
V praxi to tedy znamená, že menší živnostník či osoba samostatně výdělečně činná dosáhne na třicetiprocentní uznatelné náklady. Zároveň však platí, že pakliže by se najednou nakupovalo více elektromobilů, rázem by minimální výše dotace přestala být překážkou.
Co dalšího se změnilo? Novinkou je například omezení pořizovací ceny u osobních automobilů. Pokud bude automobil dražší než milion a čtvrt, dotační program nijak neuleví při koupi. V případě užitkových vozidel však hranice pořizovací ceny neexistuje.
Pozor si ale dejte při koupi hybridů, tedy automobilů s hybridním pohonem. Letos se peníze od státu na nákup tohoto typu vozidel už nedostanou.
Co se nezměnilo
I když to zatím vypadá, že dotace na elektromobily jsou jedna velká změna, není tomu tak. V minulosti bylo možné využít získané peníze i na nákup neveřejných dobíjecích stanic. To je ostatně možné i nyní. Peníze, které se v rámci dotace získají, nemusí být vynaloženy jen na nákup automobilů, ale stále je možné za ně koupit i neveřejnou dobíjecí stanici.
Stejně tak se nezměnilo ani to, kdo na dotace nedosáhne. Na dotaci z dotačního programu Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita nedosáhnou žadatelé z řad majitelů hotelů, lázní nebo restaurací, také finanční poradci nebo právníci či jiní podnikatelé, kteří spadají do nepodporovaných sektorů.
Kdo další na dotaci nedosáhne?
Kromě zmíněných jedinců je stanoveno, že elektromobil by neměl jezdit primárně na území Prahy. Důvodem toho je fakt, že Praha je z dotačního programu vyjmuta.
Podmínky jsou letos přísnější
Obecně lze říct, že jsou podmínky vztahující se na získání dotace na elektromobil daleko přísnější než v uplynulých letech. Na jedno IČO lze podat až deset žádostí, které budou maximálně v hodnotě pěti milionů korun. Nákup je realizován samotným podnikatelem, dotace je schválená a vyplácená zásadně zpětně.