Nejčastější servisní úkony, na které motoristé zapomínají
Auto dnes vlastní velké množství řidičů, ale mnozí zapomínají na fakt, že s vozy není možné jen a pouze jezdit. Jsou to složité stroje, které vyžadují pravidelnou údržbu, aby mohly spolehlivě a bezpečně vozit svou posádku.
Mimo rutinní údržbu, mezi kterou patří například výměna oleje či servis brzd, je jednou za čas vyžadována i oprava, která tak pravidelná není. Pokud nemáte tušení, co tím může být myšleno, tak jsme vám připravili následující seznam nejčastějších závad, které možná nejsou tolik známé, ale nejsou ničím neobvyklým. Na některé vás upozorní kontrolky v autě, ale jiné je možné odhalit jen díky návštěvě kvalitního autoservisu.
Obsah článku
Seřízení geometrie podvozku
Zdá se vám, že se auto při jízdě chová podivně? Auto možná táhne do strany a ve vyšších rychlostech není stabilní. Ukazatelem rozhozené geometrie je také nerovnoměrné sjíždění pneumatik. Dá se říct, že většina automobilů na cestě neměla roky seřízenou geometrii. Ta se může rozhodit i projetím hluboké díry, nebo při najetí na obrubník. U starších vozů je pro správné seřízení často nutná výměna silentbloků podvozku, nebo celých ramen. Před cestou na geometrii se tedy vydejte za mechanikem, aby stav podvozku zhodnotil.
Výměna filtru pevných částic DPF
Máte automobil s naftovým motorem? V tom případě je velice pravděpodobné, že i váš vůz je vybaven filtrem pevných částic, na který můžete narazit pod zkratkou DPF. V případě moderních vozů už se DPF netýká pouze dieselů, ale také benzínových motorů, kde se automobily kvůli tlaku EU snaží co nejvíce snížit emise.
Filtr pevných částic je poruchový podle toho, jak je auto používáno. Redakce Autotrip.cz radí: “Aby se filtr pevných částic udržoval v čistotě a pravidelně se regeneroval, tak je nutné jezdit delší trasy. V případě delší doby po městě je dobré automobil projet po dálnici někam na výlet. Obecně filtru pevných částic vadí krátké trasy a podtáčení motoru. Při velkém zanešení filtru je nutné chemické čištění nebo jeho výměna, což nebývá zrovna levnou záležitostí.”
Nahrazení opotřebovaných dílů
Pokud kupujete starší ojeté auto, tak se můžete setkat s tím, že už bude potřeba vyměnit určité komponenty, které se jednoduše opotřebovaly používáním. Vyšší kilometrové nájezdy znamenají vyšší pravděpodobnost únavy materiálu. S tím se bohužel nedá nic dělat, jelikož nic není věčné. Můžete se tak připravit na výměnu kladek, částí podvozku nebo třeba tlumičů. Tyto části se snažte měnit dostatečně brzo, aby později při jízdě nedošlo k nějakému problému.
Výměna turbodmychadla
Mnozí ani neví, že nějaké turbo jejich auto má. Snad všechny moderní naftové motory jsou přeplňovány turbodmychadlem a kvůli downsizingu se turba dostávají i do všech benzínových motorů. Atmosférické motory jsou tak spíše minulostí a musíte se tak připravit na to, že se vás možná bude týkat výměna turba. Odcházející turbo poznáte hlavně podle poklesu výkonu, nebo spadnutím do nouzového režimu.